√ روش های عیب یابی سنسور اکسیژن :
شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :
اگر این سنسور خراب شود مقدار مصرف سوخت بالا رفته ایجاد آلایندگی بالا می کند.
اگر المنت گرم کن این قطعه خراب شود خودرو در هنگام روشن شدن دچار خام سوزی می شود.
روش تست سنسور اکسیژن :
تست با دستگاه دیاگ :
بعد از اتصال دستگاه دیاگ به خودرو موتور را روشن کرده میگذاریم گرم شود. سپس وارد منوی پارامترها ⬅️ قسمت کنترل سوخت می شویم. در این قسمت دو عبارت اکسیژن سنسور قبل از کاتالیز (اکسیژن سنسور بالا دست) و اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز (اکسیژن سنسور پایین دست) دیده می شود.
در این مرحله ولتاژ ارسال شده توست سنسور به ECU را که در مقابل سنسور اکسیژن مورد نظر به طور متناوب نشان داده می شود چک می کنیم.
✅ در آن دسته از خودروهایی که سنسور اکسیژن بعد از کاتالیز یا سنسور پایین دست را ندارند، برای سنسور اکسیژن آنها ولتاژ 0/45v را که همان ولتاژ لازم برای بهینه بودن مصرف سوخت است، در نظر می گیرند. بنابراین در مقابل پارامتر اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز عدد 0/45 همیشه ثابت است.
ولی برای آن دسته از خودرو هایی که اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز را دارند ولتاژ خروجی نمایش داده شده مثل اکسیژن سنسور قبل از کاتالیز در حال تغییر است.
ولتاژ ارسال شده توسط اکسیژن سنسور باید بین 0/9 ولت تا 0/1 ولت بطور مداوم در حال تغییر باشد. اگر ولتاژ تمایل به سمت 0/1 ولت داشته باشد نشان از سوخت رقیق و اگر تمایل به ولتاژ 0/9 ولت داشته باشد نشان از سوخت غنی دارد. در نتیجه اگر ولتاژ بین 0/9 ولت تا 0/1 ولت متغیر باشد نشان دهنده سلامت قطعه و در غیر این صورت نشان دهنده خرابی سنسور است.
حال به سراغ منوی کند خطاها می رویم و خطاها را چک می کنیم. اگر خطا بصورت لحظه ای ( i ) ثبت شده باشد آن را پاک می کنیم و دوباره خطاها را چک می کنیم. اما اگر بصورت دائمی ( p ) ثبت شده بود ابتدا از سلامت و تمیزی و محکم بودن سوکت قطعه اطمینان حاصل می کنیم، سپس وارد منوی پاک کردن کرد خطاها می شویم و خطا را پاک می کنیم. اگر خطا پاک شده بود خودرو را روشن کرده دوباره کند خطاها را چک می کنیم. ولی اگر پاک نشده بود باید قطعه را عوض کرده سپس کرد خطاها را باز بینی کنیم.
✅ در صورت خرابی سنسور یا سوکت سنسور، چرا اخطار عیب یاب خودرو روشن شده خودرو دچار خام سوزی، مصرف بالا و بدکار کردن می شود.
نکات :
👈 وظیفه اصلی اکسیژن سنسور قبل از کاتالیز، تنظیم نسبت سوخت و هواست و وظیفه اصلی اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز بهینه کردن نسبت سوخت و هواست.
👈 خودروهایی با ECU مدل ماگانتی مارلی (MM8P) و گروه SL96 ها سنسور اکسیژن ندارند و خودروهای زانتیا و پژو 206 تیپ 5و6 دارای دو عدد سنسور اکسیژن صفر می باشند.